Aranyló füstölt sajtos pogácsa - légiesen könnyű tésztával

Aki megsütötte a pehelykönnyű burgonyás pogácsát az oldalamról és azt gondolta, hogy a világon az a legfinomabb pogácsa (mert valóban annyira pihe-puha), akkor ezt a pogácsát főleg ne hagyja ki! 😊 Ez a füstölt sajtos változat ugyanis még azon is túltesz. Igaz, picit több időt kell rászánni, mert egyszer-kétszer hajtogatni kell, de garantálom, hogy megéri a fáradozást és a ráfordított időt. Egy különösen könnyű, légies tésztáról van szó, az íze pedig leírhatatlan. A kisfiamnak annyira ízlett - muszáj volt félretenni neki pár darabot, és még harmadnap is ugyanolyan puha maradt.  A családom körében a pogácsák toplistáján ez a két verzió szerepel: a füstölt sajtos pogácsa és a pehelykönnyű burgonyás változat. Próbáljátok ki mindkettőt! 




Hozzávalók:
48 darabhoz
 60 dkg finomliszt
 3 kisebb burgonya megfőzve és áttörve
 5 dkg friss élesztő
 1 dl langyos tej
 1 teáskanál kristálycukor
 1 evőkanál só
 kb. 1,5 dl tejföl
 2 tojássárgája
 20 dkg puha vaj (vagy margarin)

A hajtogatáshoz:
 5 dkg puha vaj
 12 dkg füstölt sajt reszelve 

+ a tetejére 1 felvert tojás
 kb. 8 dkg reszelt trappista sajt


M E G J E L E N T  A  MÁSODIK KÖNYVEM!
Így most már két könyvem is megvásárolható a Pöttyös Otthon webáruházban az alábbi linkre kattintva:




Elkészítés:
  1. Kenyérsütő gépben lévő dagasztásnál:
  2. A lisztet beleszitáljuk egy tálba, összekeverjük a cukorral és sóval, majd hozzákeverjük a főtt/áttört burgonyát is. A tojássárgákat, a tejfölt és vajat vagy margarint beletesszük a kenyérsütő gép üstjébe, ráöntjük a lisztes burgonyás keveréket, melynek közepébe kicsi mélyedést csinálunk, belemorzsoljuk az élesztőt, erre ráöntjük a tejet. Elindítjuk a dagasztás programot, közben figyeljük, és ha túl ragacsos lenne dagasztás közben, akkor 1-2 evőkanál lisztet még adunk hozzá, de mindenképpen lágy maradjon a tészta!! Majd a kikapcsolt gépben (vagy kelesztőtálban) duplájára kelesztjük
    Kézi dagasztásnál:
    A tejben a cukorral felfuttatjuk az élesztőt. A lisztben elkeverjük a sót, elmorzsoljuk benne a burgonyát, majd a vajat, majd a tojássárgákat is, hozzáadjuk a felfuttatott élesztőt, végül annyi tejfölt, hogy egy jó lágy tésztát kapjunk. Ne legyen túl ragacsos, de jó lágy legyen! Letakarva duplájára kelesztjük.
  3. Amikor megkelt,  enyhén lisztezett felületen kinyújtjuk kb. másfél cm vastagra. Megkenjük a vaj vagy margarin felével, megszórjuk a reszelt füstölt sajt felével és kettéhajtjuk a tésztát, majd ismét ketté, tehát 4 réteget kapunk így. Letakarjuk egy tiszta konyharuhával és újra kelni hagyjuk kb. 20 percig.
  4. Majd ismét kinyújtjuk másfél cm vastagra, megkenjük a maradék vajjal (margarinnal), megszórjuk a sajttal, és ismét 4 rétegre hajtogatjuk, letakarjuk a konyharuhával és 10 percig kelesztjük.
  5. Ezután kinyújtjuk kb. másfél cm vastagra, a tetejét éles késsel berácsozzuk, majd  kiszaggatjuk egy 5-6 cm átmérőjű pogácsa szaggatóval (ennek híján egy pohárral, kicsit megsodorjuk (a nyújtótáblán/konyhapulton a két tenyerünk között sodrunk rajta egy kicsit, hogy magasabb legyen), és sütőpapíros (vagy enyhén kivajazott/lisztezett) tepsire tesszük, lekenjük a tetejét a felvert tojással, megszórjuk a reszelt  sajttal és kb. 10 percig kelesztjük még. 
  6. Előmelegített 180 fokos légkeveréses sütőben 12-13 percig sütjük. A sütés ideje sütőfüggő, hagyományos sütőben 200 fokon süssük.


 

 

 

A pogácsa az egyik legrégibb nemzeti ételünk, már a honfoglalást megelőzően is fogyasztották ezt az apró, kör alakú sós süteményt. Ősi eredetét bizonyítja az is, hogy nem hiányozhat a magyar népmesékből sem - a hősök  kockás tarisznyáiban mindig ott lapult a misztikus hamuban sült pogácsa, amelyet a hosszú vándorútra vittek magukkal.


Jó étvágyat!

Megjegyzések

  1. Nagyon szépek lettek, látszik rajtuk, hogy könnyűek, jól megkeltek! Nagyon guszták, egy-kettőt szívesen elfogadnék :)

    VálaszTörlés
  2. Én is kérek a tarisznyámba! :D Gyönyörűek és látszik hogy csodalazák!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. megsütöttem és még finomabbak mint gondoltam!

      Törlés
    2. De jó, hogy megsütötted! Nagyon örülök, hogy ízlett. Köszi, hogy megírtad. :)

      Törlés
  3. Csoda gusztusosak. Napok óta pogácsára vágyom, pont ilyesmire gondoltam, ez feltétlenül ki kell próbálnom.

    VálaszTörlés
  4. Amikor még csak a bejegyzés címét és egy képet láttam, pont a pehelykönnyű burgonyás pogácsád jutott eszembe, hogy vajon még mindig az-e a favorit? És lám, pont arról írtál! :) Nagyon guszta ez a pogid is, el is hiszem, hogy Milánnak is annyira ízlett! :)

    VálaszTörlés
  5. Engem meggyőztél! Ha pogácsa, nálunk nyert ügye van! :-))

    VálaszTörlés
  6. Én megsütöttem a burgonyásat,és tényleg nagyon finom,könnyű.
    Úgyhogy ezt sem hagyom ki:))S talán ezt le is tudom majd fotózni:)

    Pogácsafüggő vagyok.Miért nem lehetünk mi szomszédok??

    VálaszTörlés
  7. Milyen jó leveles lett, nagyon guszta! Most este is levennék egyet-kettőt... :o)

    VálaszTörlés
  8. Jaj, nagyon tetszik! Nekem tutira jöhetne egy "vagonnal"...:)

    VálaszTörlés
  9. Szépek a pogácsák. Valahogy kísértenek:-)hankkánál a lenmagos, most nálad ez a puha sajtos. Azt hiszem holnap pogácsát sütök:-)

    VálaszTörlés
  10. Amúgy is napok óta pogácsára fáj a fogam, most már végképp! Nagyon szépek lettek!

    VálaszTörlés
  11. KÖSZÖNÖM SZÉPEN, HOGY BENÉZTETEK! :)

    VálaszTörlés
  12. Gabi!
    Köszönöm a receptet, elkészítettem, és tényleg légies!
    Bár a színükön javíthattam volna, de majd legközelebb! :)

    VálaszTörlés
  13. Kedves Gabi!

    Olyan szépek, így kedvet kaptam és megsütöttem. Sajnos az enyémek nem lettek ilyen leveles, réteges pogik, csak amolyan lepénykék. Igaz, hogy minden lépést betartottam, de mivel nem volt margarinom, kókuszzsírt használtam helyette. Ennek nem lenne szabad befolyásolni az állagát, ezért arra tippelek, hogy a nyújtáskor még kellett volna felvetetnem vele plusz lisztet? Nagyon lágy volt a tészta kelesztés után is, de mivel tudtam vele dolgozni, azt gondoltam ilyennek kell lennie. Kérlek segíts abban, hogy a 60 dkg-on felül kb mennyi lisztet kellett volna még beledolgoznom? Megsütném újra, és szeretném, ha olyan szép réteges lenne, mint a tiéd a képen :)

    Üdvözlettel,
    Rita

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Rita!
      Ahogy a receptben is írtam, a tésztája legyen lágy, de semmiképp ne ragacsos. Valamint amikor hajtogatod, akkor előtte ne nyújts ki nagyon vékonyra, csak kb. 2 ujjnyi vastagra!! és úgy hajtogasd össze boríték formára (ilyenkor jó vastag lesz), és hagyd pihenni 15-20 percet konyharuhával letakarva. Aztán még egyszer u.így. + legközelebb lehet, hogy margarinnal kellene megpróbálnod... Viszont mindenképp próbáld még meg, mert ez egy nagyon-nagyon finom, könnyed pogácsa - biztos vagyok benne, hogy ha sikerül jól elkészítened, ez lesz a kedvenced pogi recepted, mert sokan jeleztek már vissza így nekem, hogy ez lett a kedvencük. :)
      Ha elkészíted még egyszer, írd meg légyszi, hogy sikerült...?!
      Sok sikert! :))
      Üdv.: Gabi

      Törlés
    2. Ja, és még valami! Amikor a kelt tésztát nyújtod, hajtogatod, pihenteted, közben a konyhában ne legyen huzat és hideg!!!

      Törlés
  14. Szia Gabi!
    Megint jelentkezem! Ez a pogácsa csodás! Olyan lett, ahogyan leírtad! Nem tudjuk abba hagyni az evést................őrületesen finom, pedig életem során sok pogit sütottem már, de most ez lesz a sláger! KÖSZÖNÖM!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Andrea!
      Most is örömmel olvasom a soraidat. De jó, hogy ennyire ízlik a pogácsa Nektek. Mi is szeretjük, mert tényleg annyira könnyed a tésztája és olyan finom. Nálunk is óriási kedvenc, gyakran készítem (ünnepnapokon meg ki pláne ki nem hagynám). :)
      Nagyon szívesen a receptet, én pedig köszönöm szépen, hogy megírtad.
      ...és kíváncsian várom, mit készítesz következőként a blogról... :))
      Szép napot!
      Gabi

      Törlés
    2. Gabikám!
      A következő a duplán túrós bukta lesz.........................elkezdeném, akár most, de este fél 9 van....................talán holnap?!
      Jó éjszakát!

      Törlés
  15. Nagyon finom lett,sőt isteni ilyet lehet vásárolni méregdrágán a cukikban!Valóban könnyű a tésztája,és szépen rétegesen sült meg!Köszönöm a receptet!!! <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó, nagyon örülök, hogy ennyire ízlett!! Én pedig köszönöm szépen a megjegyzést.

      Törlés
  16. Szia Gabi!

    Elkészítettem ezeket a nagyon guszta pogácsákat. A tésztája tényleg nagyon jól sikerült, csak nekem nem lettek ilyen szép levelesek. A konyhában nem volt sem hideg, sem huzat, a tésztát pedig margarinnal kentem a hajtogatások között. Szerinted mi lehet a baj?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Beáta!
      Az utolsó nyújtáskor, amikor már szaggatod a pogácsákat, ne nyújtsd ki olyan erősen és laposra, csak szép lazán, könnyedén - ne lapítsd le annyira a tésztát, maradjon inkább picit magasabb és levegősebb a hajtások között. Akkor biztos, hogy ilyen szép leveles lesz - szerintem.

      Törlés
  17. Ma a gulyás leveshez valami pogácsát szerettem volna készíteni! A sajtos háromszögeket már többször elkészítettem, de ma ezt a FANTASZTIKUS pogácsát sütöttem! ISTENI finom volt! Mindenkinek nagyon ízlett! Köszönöm szépen! Tünde

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Tünde! nagyon örülök, hogy Nektek is ennyire ízlik ez a pogi, nálunk is óriási kedvenc a könnyed, leveles tésztája miatt. Köszönöm, hogy írtál.
      Gabriella

      Törlés
  18. Szia Gabi! Ma ez a pogi volt a soros,hát csak azt tudom mondani hogy ez is eszméletlen fini.Már másodszor sütöm. Puszi Kitti :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Kitti!
      Örülök, hogy ezt a pogit is megsütötted a blogról sok más mellett is. ;) Úgy látom, Nálatok is kedvenc lesz...
      Puszi Neked is!

      Törlés
  19. Szia Gabi! Kezdő sütögető vagyok, pogácsát még soha nem csináltam. Nem találtam olyan receptet amire azt mondtam volna "Ezt akarom!"...eddig. Nagy falatnak tűnt, de nemhogy sikerült, hanem életem legfinomabb pogácsáját ehetem és a párom is így érzi! Köszönöm a csodás recepteket(már kipróbáltam párat) a családom és a saját nevemben is!
    Marianna

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Marianna!
      Olyan örömmel olvasom, hogy ennyire jól sikerült a pogácsa és ilyen sikere volt. Azt is örömmel olvasom, hogy több receptet is kipróbáltál már és mindegyik ízlett a családodnak. Köszönöm, hogy megírtad, szívesen a recepteket.
      További kellemes időtöltést kívánok a blogomon és jó sütést-főzést!

      Törlés
  20. Szia Gabi!Azt szeretném kérdezni, hogy kenyérsütőgép nélkül is meg lehet csinálni ezt a tésztát?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Anna!
      Persze. Nyugodtan bedagaszthatod a tésztáját kézzel is, ahogy jobban tetszik. De mindenképp készítsd el, mert a világ egyik legfinomabb pogácsája. :)
      Jó sütést kívánok!

      Törlés
  21. és akinek nincs kenyérsütője? :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos azóta már nekem sincs, mert elromlott. :( Viszont nyugodtan bedagaszthatod kézzel is... vagy robotgéppel. Az élesztőt felfuttatod a cukorral és tejjel. A lisztet összekevered az összetört burgonyával és sóval, majd hozzáadod a vajat, tojást, tejfölt és összegyúrod, majd dagasztod egy kicsit. A többi ugyanaz, mint ahogy receptben írtam...

      Törlés
    2. Köszönöm!! :) holnap megcsinálom. (Már nagyon sok recepted bevált :)

      Törlés
    3. Jó sütést kívánok Neked!
      Örülök, hogy már több finomságot is elkészítettél és tetszett, ízlett minden eddig. Köszi, hogy megírtad.
      Szerintem ez a pogi is nagyon fog ízleni. Legalábbis mi nagyon-nagyon szeretjük, mert tényleg annyira jó könnyed, pihe-puha és a füstölt sajttól, hmm... isteni. :)

      Törlés
  22. Isteni lett, most sült ki :)! Köszönöm szépen!

    VálaszTörlés
  23. Helo! Orulok, hogy ratalaltam az oldaladra! Ma jottek a baratok vendegsegbe es a te mustaros, tejfolos, fokhagymas martasban sult csirkecombodat es a hajtogatott fustolt sajtos pogacsadat sutottem meg. Nagyon finom lett minden, recept tovabb adva. Koszonjuk nem okozott csalodast legkozelebb dupla adagott kell sutni. Mary

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Mary!
      Nagyon örülök, hogy ilyen sikered volt a husival és a pogácsával, köszönöm szépen, hogy megírtad.
      További kellemes időtöltést kívánok itt nálam és jó sütést-főzést!
      Gabriella

      Törlés
  24. Sziasztok! Én ha leveles pogácsát szeretnék, soha nem hajtogatom többször is, hanem előző este megcsinálom a tésztáját, s mint a beiglit, feltekerem, egy éjszaka pihen hűvösön, s olyan lesz, mintha 3-4-szer hajtogattam volna.

    VálaszTörlés
  25. Rendszeresen ezt sütöm mióta a receptet megtaláltam. A család nagy kedvence lett. Köszönöm a receptet :)

    VálaszTörlés
  26. Ma sütöttem meg, nagyon finom!!! Köszönöm a receptet!

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

A legnépszerűbb receptek a múlt hónapban