Kígyórétes túrós-kapros és meggyes töltelékkel - Tokaji 'kiruccanás' :)


Hónapok óta nézegettem a Horváth Ilona szakácskönyvemben, vasárnap végre sort kerítettem rá. Nagyon finom omlós kelt tésztáról van szó, a tölteléket pedig kedvünk szerint variálhatjuk, amit épp találunk a hűtőben/kamrában.
Egyébként a süti neve "csalóka"... kígyórétes: valójában nem rétestésztáról van szó, hiszen kelt tésztából készül. 




Hozzávalók a tésztához:
- 50 dkg liszt
- 20 dkg vaj vagy margarin
- 5 dkg zsír
- 1 egész tojás
- 1 tojássárgája
- 2 evőkanál cukor
- 2 dkg élesztő
- kb. 1 dl langyos tej
- csipet só

A kapros-túrós töltelékhez:
- 50 dkg túró áttörve
- 2 tojás
- 3 dkg puha vaj
- 4 evőkanál cukor (Mi nem szeretünk semmit túl édesen, de ha valaki édesebben szereti a tölteléket, akkor nyugodtan tehet bele 5 kanál cukrot is)
- ha a túró nem elég száraz, akkor 1 evőkanál búzadara

A meggyes töltelékhez:
- 40 dkg magozott meggy
- 1-2 evőkanál zsemlemorzsa
ha friss meggyből készítjük, akkor ízlés szerint cukor (ha befőttből készül, akkor cukor már nem kell bele)

+ a tetejére 1 tojássárgája és pici tej


Elkészítés: 
1. Az élesztőt 1 dl langyos tejben pici cukorral felfuttatom, a vajat mély tálban jó habosra keverem, hozzákeverem a maradék cukrot, a tojást, a felfuttatott élesztőt, csipetnyi sót, végül a lisztet. A gyúrófelületre téve könnyedén összegyúrom, majd kelesztőtálban kb. 40 percig kelesztem.
2. Amíg a tészta kel elkészítem a töltelékeket: A túrós töltelékhez a tojásokat kettéválasztom, a sárgákat a többi hozzávalóval összekeverem, a fehérjéket kemény habbá felverem és óvatosan összekeverem a túrós töltelékkel. 
A meggyet összekeverem a zsemlemorzsával (ha kell, akkor a cukorral is).
3. Ha a tészta megkelt, két részre osztom (ebből a mennyiségű tésztából 2 rúd rétes lesz). Egyenként kinyújtom a tésztát, a keskenyebb részét gondolatban 3 részre osztom, és a két szélső részt derelye- vagy pizzavágóval 2 cm-ként bevagdalom. A simán maradt közepén egyenletesen eloszlatom a tölteléket, és a bevagdalt széleket keresztbe, egymásba hajtogatom. Célszerű először a két végét ráhajtani, hogy ne folyjon ki a töltelék és utána két oldalról a széleket. 




4. Óvatosan áthelyezzük a rudakat egy kb. 38x22 cm-es tepsibe szorosan egymás mellé (én most szélesebb tepsibe tettem, emiatt lettek picit laposak, de legközelebb én is csak a 22 cm széles tepsimbe teszem).  
5. Tojássárgája és tej keverékével lekenem a rudak tetejét, és előmelegített 180 fokos légkeveréses sütőben kb. 20 percig sütöm. (sima sütőben is lehet)
6. Ha megsült, akkor fatáblára teszem, tiszta konyharuhával letakarom 5-10 percre, majd mint a rétest, ferdén szeletelve tálalom. (porcukrot is lehet rá szórni)




Jó étvágyat!

Megjegyzések

  1. Szép hétvégétek volt, az utolsó kép különösen tetszik. Már nem sokáig bírod el Milánt azt hiszem ;) Egy két év és muszáj lesz futni utána. A rétesek szuperek, muszáj őket kipróbálnom. Sőt, kedvet kaptam tőled lenyúlni anya Horváth Ilona szakácskönyvét hátha én is találok benne pár klassz dolgot.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, tényleg kellemes hétvégénk volt! De a hosszú hétvége ellenére számunkra rövid volt. :) (de gondolom, ezzel sokan voltak még így:))
      Milánt tényleg nem sokáig bírom már el, de néha muszáj felvenni, mert úgy elszalad, hogy utol sem érjük - és a hegy tetején nem igazán akartam, hogy önállóan szaladgáljon. :o)

      Törlés
  2. Eddig nem ismertem Horváth Ilona szakácsművészetét, de ez a kígyó "rétes" nagyon meggyőző:)...nagyon szép lehetett a kirándulás is! A Kisfiad még mindig elbűvölő, de most már azt is látom, kikre ütött...:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ...ééés hogy látod, kire ütött?? Különben nagyon aranyos vagy, köszönöm szépen! :))

      Törlés
  3. Nagyon guszta a süteményed! A meggyesből most biztos hogy megtudtam volna enni pár szeletet. Nagyon jó hogy feltetted a részfotókat így láthattam hogy valójában milyen a technikája az elkészítésnek.Köszi! Aranyos a kis Milán , na jó Ti is azok vagytok!:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Aranyosak vagyunk? Köszönöm Éva, Te is aranyos vagy! :)

      Törlés
  4. Nagyon guszták ezek a rétesek, a túrósból bevállalnék egy vékonyka szeletet ;)
    Nagyon szép helyeken voltatok!

    VálaszTörlés
  5. De aranyos a kisfiatok:) És azok a rétesek sem semmik:)

    VálaszTörlés
  6. Erősen finomak lehetnek azok a rétesek! Nagyon megkóstolnám mindkettőt. Szép hétvégétek volt! Nagyon édes a kisfiad:)

    VálaszTörlés
  7. A rétes csak egy finomság, engem megragadott az a tündéri kisfiú!

    VálaszTörlés
  8. Csodásak lettek a réteseid, egy ideje már én is kacérkodom az elkészítésével, talán majd most. Milán nagyon édes, a szőke fürtjeivel olyan, mint egy kis angyalka.Ő is biztosan nagyon élvezte a kirándulást.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon élvezte a kirándulást Milán. Valóban egy angyalkának néz ki, valójában egy kis ördög. :) De imádom így, ahogy van! :))

      Törlés
  9. Ezt a kígyót én is szeretem... :)
    Helyes a kisfiad! )))

    VálaszTörlés
  10. Akkor én a meggyes rétesből kérnék szépen :) Jók a képek, szépek vagytok! Hiányzik Tokaj, idén még nem voltunk, de ami késik... :-) puszik! B.csek

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szépek vagyunk?? Ó, ez nagyon kedves bók tőled B.csek Barátnőm. :))
      Remélem hamarosan eljutottok Tokajba Ti is. Tudom, tudom... sült hal, sült burgonya, kovi ubi. ;-))

      Törlés
  11. Nem is tudnék választani, hogy melyikből kérek! Tetszik a kapros-túrós és a meggyes is! :) Helyesek vagytok, Milán tündéri! :)

    VálaszTörlés
  12. A képeidet már megcsodáltam du a fbon, de ez a rétes sem semmi...:) Nekem a meggyesből légyszíves...:)

    VálaszTörlés
  13. Gabi!
    A rétes gyögyörűséges!!
    Milán pedig szintén gyögyörű!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Te pedig nagyon aranyos vagy Mónika. :) Köszönöm szépen.

      Törlés
  14. Gyönyörűek a réteseid! Aranyos kisfiad van és úgy tűnik mozgékony is:) Ismerős:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ja! ...és túl mozgékony! Egész nap nincs megállás mellette! Ismerős? :-))

      Törlés
  15. Imádom a kelt rétest, nagyon guszta! Klassz kis kirándulás lehetett! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Csilla, igen kellemes volt. Csak sokkal több ilyen kirándulásos nap kellene... :)

      Törlés
  16. Nagyon guszták a réteseid, nem is tudom melyiket válasszam, így kérnék mindegyikből, ha lehet.:)
    Nagyon szép helyen jártatok, és a képeket elnézve, szép emlékek jutottak eszembe. Pár éve mi is jártunk Tokajba, és bebarangoltuk az egész környéket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Gizi, örülök, hogy kellemes emlékeket tudtam eszedbe juttatni ezzel a pár fotóval, és köszönöm szépen, hogy benéztél. :)

      Törlés
  17. Jó kis kirándulás volt, édes ez a gyerkőc. Nagyon nő, már milyen nagy fiú! A rétesed mesés, csodás a "fonás"! :o)

    VálaszTörlés
  18. Szép kirándulás volt, nagyon élvezte a Kisember, az látszik. a rétes is isteni lehetett, nagyon jó a recept!

    VálaszTörlés
  19. Kérlek nézz be hozzám, díjat szeretnék továbbadni Neked :)

    VálaszTörlés
  20. Kedves Gabriella!
    Már régóta szemeztem, ezzel a rétessel, de ma végre megsütöttem. Nagyon finom lett, mint minden amit eddig kipróbáltam Tőled!
    További sok sikert!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Tünde, nagyon kedves vagy. Örülök, hogy ízlik a rétes, és köszönöm, hogy írtál.

      Törlés

Megjegyzés küldése

A legnépszerűbb receptek a múlt hónapban