Hatlapos

Egy közismert és közkedvelt receptet hozok ma - puha, omlós tésztalapok nagyon finom kakaós főzött krémmel töltve. Azért tartozik a kedvenceim közé, mert nem túl édes, épp csak annyira, amennyire kell. Ettem is belőle rögtön három szeletet! Vagy négyet??? Te jó ég!
Ez volt a vasárnapi süteményünk a férjem kérésére, Ő ugyanis rajong a krémes süteményekért! Na, nem mintha én nem szeretném a krémeseket (is). Nekem aztán kedvenceim közé tartozik minden, ami sütemény! Kelt tészták, apró sütik, krémes sütemények, kalácsok... De térjünk vissza a hatlaposra, melyet a férjem szerint mérnöki pontossággal készítettem, pedig most készítettem életemben először hatlapos süteményt. Gyönyörködött benne, mennyire egyformák a lapok és a krémek vastagsága, és milyen precízek a szeletek. Hát persze! Hiszen szívvel-lélekkel, szeretettel készítem az imádott családomnak! 😍 Na jó, ez egy kicsit "csöpögős" szöveg lett, de tényleg szívvel-lélekkel sütök mindig, mert imádom ezt a tevékenységet. 😊 
A receptet Anyukám régi, foszlott süteményes könyvéből vettem - annyira megörültem, amikor láttam, hogy a lapok sütőporral készülnek, és így is milyen finom, puhán omlós lett! A szalalkáli illatát sütés közben nem szeretem a konyhában/lakásban, mert kicsit fullasztó. Sütés után már nem érződik a süteményen a szalalkáli és nagyon jó állagúak tőle a süti lapok, sütés közben viszont elviselhetetlen! Legalábbis számomra...




Hozzávalók a tésztához:
kb. 16-18 szelethez 
60 dkg finomliszt
10 dkg zsír
15 dkg szoba-hőmérsékletű vaj
5 dkg porcukor
1 tojás
1 teáskanál szódabikarbóna
kb. 1,5-2 dl tej

A krémhez:
7,5 dl tej
2 púpos evőkanál kakaópor
2 tojássárgája
7 dkg liszt
25 dkg kristálycukor
8 dkg vaj


   A SÜTEMÉNYES KÖNYVEM megvásárolható a Pöttyös Otthon webáruházban az alábbi linkre kattintva:


 

Elkészítés:
  1. A tésztához a lisztet összekeverjük a szódabikarbónával és a porcukorral, elmorzsoljuk benne a vajat és a zsírt, hozzáadjuk a tojást, végül annyi tejet, hogy egy könnyen kezelhető, jó nyújtható tésztát kapjunk. (Ne legyen ragacsos, de kemény se.) 6 egyenlő részre osztjuk, majd egyenként kinyújtjuk 2-3 mm vastagra, kb. 16x24 cm-es téglalapra. Majd egy enyhén vajazott/lisztezett tepsi hátulján megsütjük a lapokat - mindegyiket 6 percig! előmelegített 160 fokos légkeveréses sütőben. (Ne süssük túl, világos maradjon a tészta! Nem baj, ha még puha, amikor kivesszük a sütőből - hűlés közben még szilárdulni fog. Hagyományos sütőben 180 fokon süssük.)
  2. A krémhez a tojássárgákat 4 evőkanálnyi cukorral picit habosra keverjük, majd hozzáadjuk a lisztet, mellyel szép simára keverjük. Felengedjük 1-2 dl tejjel, mellyel szintén jó simára keverjük.
  3. A maradék cukrot összekeverjük az átszitált kakaóporral egy lábasban, hozzáöntjük a maradék tejet is és elkezdjük lassan forralni (közben kevergetjük, hogy a cukor szépen elolvadjon). Levesszük a tűzről, keveset hozzáadunk a tojásos-lisztes keverékhez a hőkiegyenlítés miatt, majd az egészet beleöntjük a lábasba (a kakaós tejhez), visszatesszük a tűzhelyre és alacsony lángon sűrű krémmé főzzük folyamatos kevergetés mellett. Majd elzárjuk alatta tűzhelyet és amíg forró, belekeverjük a vajat. 
  4. A még meleg krémmel megtöltjük a lapokat és hűtőbe tesszük 1 éjszakára. 
  5. Másnap szeletelés előtt 1 órával kivesszük a hűtőből, hogy szoba-hőmérsékleten is át tudjon puhulni, majd meghintjük a tetejét porcukorral és kb. 3x5 cm-es szeletekre szeleteljük.


Készítettem egy fotót a felszeletelés előtt is, nekem már így egyben is nagyon tetszett. 
  

Jó étvágyat!

Megjegyzések

  1. Mifelénk (Pannonhalma) a tésztába szalakálit teszünk és pótkávés krém a tölteléke ( 1 liter tej,1/2 liter pótkávé,45 dkg cukor és 7 ek.liszt összefőzve) .

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Kati!
      Jól hangzik ez a pótkávés krém is, köszönöm, hogy leírtad.
      Az egyik nagynéném is szalalkáléval készítette ezt a süteményt mindig. De én az ilyen lapokat vagy sütőporral vagy szódabikarbónával készítem - ezzel készítve is nagyon jó omlós a tészta.
      Örülök, hogy írtál...

      Törlés
  2. Nagyon szép lett a sütid, és a tálad is :-)

    VálaszTörlés
  3. Szia
    Férjednek igaza van: tökéletes a sütid!
    Gratulálok, nagyon ügyes vagy!

    VálaszTörlés
  4. Nagyon szép és hogy én ezt sütemény milyen sokszor elakartam már készíteni és valahogy mindig más jön sorra!:-)) Van egy szalalkális receptem is meg egy szódabikarbónás is! Most én is elfogadnék 2-3 szeletkét:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Éva. Egyszer keríts rá sort, nagyon-nagyon finom! :)

      Törlés
  5. Szupi!Biztos fino! Grazie!
    Any

    VálaszTörlés
  6. Nálunk Heves megyében, Recsken, régebben csak ünnepi sütemény volt, bucsui, és Karamellás volt a neve. Nagyon szeretem, szeretjük, be is van ütemezve karácsonyra.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Irénke, ilyet én sem szoktam minden nap sütni. :) Sok vendégünk volt, erre az alkalomra sütöttem.

      Törlés
  7. Gyönyörü ez a süti, fantasztikusak a fotok is (es az egesz blogod is!) Az lenne a kerdesem, hogy miert van benne zsir es vaj is? Az eredetiben ugye zsirt ir, miert cserelted le, van valami funkcioja, ill. jobb lesz igy?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Betty, nyugodtan lehet csak zsírral készíteni, ugyanolyan finom és omlós lesz a tészta akkor is. Csak amikor készítettem ezt a tésztát, akkor vettem észre, hogy nincs itthon elég zsír, ezért kiegészítettem vajjal - és mivel mindig minden receptet pontosan ugyanúgy írok le, ahogy épp elkészítem, ezért szerepel ennél a receptnél is vaj + zsír, mert ezt a kettőt használtam most a tésztához. Viszont ugyanezt a tésztát használom az almás krémes süteményhez is és ahhoz teljes egészében csak zsírral készítettem és úgy is tökéletes volt...

      Törlés
  8. Bondár Ferenvné2016. december 12. 14:08

    Kedves Gabriella.Rendszeresen olvasom a receptjeidet,és már rég szeretném a hatlapost megsütni és olvasva a receptet szomorúan tapasztalom,hogy az adagok csak 16x24 es tepsi méretre vannak megadva.Néha egy -egy recept lehetne rendes gáztepsi méret is,mert pl.én ennyit meg sem sütök mert nem tudom elosztani a családnak.Elnézést a zavarásért,és egyben kívánok nagyon boldog névnapot.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen a névnapi köszöntést 1 év elteltével is, de lassan ismét aktuális lesz. :)
      Én többnyire nem szeretek nagy adagot sütni a családomnak. Egyrészt azért, mert egyszerre bőven elég ez a mennyiség is nekünk, másrészt, ha van pici időm a kisfiaim mellett, akkor viszonylag elég gyakran sütök.
      Egyébként ezt az adagot nyugodtan lehet duplázni és akkor már egy egész nagy gáztepsinyi készülhet belőle. :)

      Törlés
  9. Tegnap életemben először készítettem hatlapos. Isteni finom lett. 🙂

    VálaszTörlés
  10. Felenk is karamellas krem van benne😊 meg is sūtöm karacsonyra

    VálaszTörlés
  11. Ez a süti valami isteni!!! 😍A Férjem születésnapjára készítettem először, nagy nagy sikere volt. Bekerül a kedvencek közé!! ☺

    VálaszTörlés
  12. Szia Gabi! Nagyon szupernek tünik, kicsit hasonlit (kinézetre) a mamám mézes sütijéhez. A kérdésem másra vonatkozik: mivel ahol én élek nincs zsír, lehet egészen vajjal helyettesíteni? Köszönöm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Lehet teljesen vajjal helyettesíteni. Vagy margarinnal is, ha szereted. Jó sütést! :)

      Törlés
    2. Szia. A tèsztába tojás helyett mit tegyek? Nem használhatom. SOS. Köszönöm szépen.

      Törlés
  13. Ez jó recept,most készült el és nagyon szép lett 💥 és finom.koszonom a receptjét.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. N Magdi MèszärosÈbn a 60 dkb lisztes têsztàt 28x39 es tepsi mèretüre nyujtom ès a fele cukrot karamellizálom! 20 dkg zsîrral ês 1,5 l tejet a krèmhez, hogy nr szàraz legyem! Nagyon bejön!!! bejön!

      Törlés
  14. Csodaszép a hatlaposod! Gratulálok!

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

A legnépszerűbb receptek a múlt hónapban