Házi szilvalekváros "labdacsok"

Ezt a kelt tésztát készítsétek el mindenképpen - bármilyenre formázva, és bármilyen töltelékkel, mert annyira finom és puha.  Egy bögre teával vagy tejjel, kakaóval nagyon ízletes reggeli vagy uzsonna válik belőle.





Hozzávalók:  
2 db 22 cm átmérőjű pite- vagy tortaformához, esetleg egy nagyobb tepsihez
35 dkg finomliszt
2,5 dkg friss élesztő
2 dl langyos tej
1 csipet só
  4 dkg kristálycukor
1 tojássárgája
2 db kicsi főtt burgonya áttörve
  kb. 2,5 dkg puha vaj

+ szilvalekvár
- és a tetejére kb. 2 dkg olvasztott vaj


A pöttyös kézműves kerámia megvásárolható a Pöttyös Otthon webáruházban az alábbi linkre kattintva:
 

 
Elkészítés:
  1. Az élesztőt 1 evőkanál cukorral és a langyos tejjel simára keverjük, felfuttatjuk (kb. 10 perc). A lisztet átszitáljuk, összekeverjük a maradék cukorral és a sóval, belemorzsoljuk az áttört burgonyát és a vajat, hozzáadjuk a tojássárgáját, majd a felfuttatott élesztővel bedagasztjuk a tésztát. Jó lágy, enyhén ragacsos legyen a tészta (enyhén ragacsos, ne nagyon!). Ha túl ragacsos, akkor adjunk még hozzá pici lisztet, vagy ha nem elég lágy, akkor pici puha vaj hozzáadásával lágyítsuk. Letakarva duplájára kelesztjük.
  2. A megkelt tésztát, nagy téglalap alakúra nyújtjuk - kb. 3-4 mm vastagra, és 24 darab négyzetre vágjuk. Hagyjuk így is kelni 4-5 percig. Mindegyik közepére teszünk 1 teáskanálnyi szilvalekvárt, majd összenyomkodjuk jól a tésztát, hogy sütés közben ne folyjon ki a lekvár, és kis labdacsokra gömbölyítjük. (Ahol össze van hajtva/nyomkodva azt a részt fordítjuk alulra a formában vagy a tepsiben.) 
  3. A kivajazott/lisztezett tortaformába/piteformába teszünk egymás mellé 12 db-ot (mindkét formába 12-12 db). De ha tepsiben készítjük, akkor egy nagyobb tepsiben elfér mind a 24 db labda. (Esetleg pici hely maradhat közöttük, még úgyis kelni fognak sütés közben is.) Olvasztott vajjal lekenjük a tetejét, és hagyjuk még kelni 10 percig.
  4. Előmelegített légkeveréses sütőben 180 fokon kb. 13-15 perc alatt aranybarnára sütjük. A sütési idő csak tájékoztató jellegű, sütőtől függően változhat!
  5. Ha megsült, tiszta konyharuhával letakarom 5 percre, hogy jól átpuhuljon, majd langyosra hűtve, porcukorral meghintve tálaljuk.
Tipp: Én általában 17,5 dkg finomliszttel + 17,5 dkg teljes kiőrlésű liszttel készítem. Ebben az esetben is nagyon finom puha tésztát kapunk, csak a lényeg, hogy összeállítás után jó lágy, enyhén ragacsos legyen a tészta állaga (enyhén ragacsos, ne nagyon!). Ha túl ragacsos, akkor adjunk még hozzá pici lisztet, vagy ha nem elég lágy, akkor pici puha vaj hozzáadásával lágyítsuk. 
 
 
Munkafolyamat



Jó étvágyat!
 
 
...és egy régi fotóm a  nyári, napfényes hangulata miatt a teraszomról
 

Megjegyzések

  1. Gabriella labdacsok csodásak,aszalt szilvából főzök majd lekvárt,mert az jó sűrű lesz ebbe a csodás tésztába.
    A mákos kalács jó ötlet még van mákom,de én bejglit fogok sütni.Köszi az ötletet!

    VálaszTörlés
  2. Egy labdacsot passzolhatnál felém....;-)
    Nálatok mindig süt a nap?? Vagy jó a képek megvilágítása...:)))

    VálaszTörlés
  3. Meseszép napfényes fotóid vannak!bezzeg nálunk szakad az eső... irigykedem. Azt hiszem én is Milánhoz csatlakoztam volna ha lett volna rá lehetőségem. A mákos kalács se rossz, de ezek a labdácskák csodásak lehettek.

    VálaszTörlés
  4. Remek jó, jöhet reggelire a kávém mellé! ;-))

    VálaszTörlés
  5. Meseszép a labdacs is és a tálalás is. Gusztusos.

    VálaszTörlés
  6. Mi is nagyon szeretjük. Többek között ez is a párom kedvence...Nálam buktatorta néven szerepel... Gyönyörű!!!

    VálaszTörlés
  7. Szuper buktákat sütöttél! Írtam Neked üzenetet a facen,de remélem csak nem láttad :)

    VálaszTörlés
  8. Én nagy mák párti vagyok, de azért ezeket a szilvás labdácskákat is szívesen falatoznám. :)
    Szép lett! :)

    VálaszTörlés
  9. Szia! Azt szeretném kérdezi, hogy olaj és vaj is kell a tésztába? köszi Eva

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Éva! Igen, én így csináltam a recept szerint - beletettem az 1 evőkanál olajat is és a 2,5 dkg vajat - nekem így nagyon jó puha állagú lett a tészta.

      Törlés
  10. De nagyon jól néz ki és a szilvalekvárt imádom! A mintás bögréket és tányérokat is imádom már párszor megcsodáltam nézelődtem azon az oldalon!

    VálaszTörlés
  11. Elkészítettem, és isteni finom lett. :) Még a párom is megette, pedig nem igazán szereti a szilvalekvárt .

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök, hogy ízlik Andrea, köszönöm, hogy írtál.

      Törlés
  12. Elkészítettem, és isteni finom lett :) . Még a párom is megette, pedig nem igazán szereti a szilvalekvárt.

    VálaszTörlés
  13. Lehet szaraz elesztovel is kesziteni?

    VálaszTörlés
  14. Kedves Mary S! Én mindig száraz élesztővel készítem :)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

A legnépszerűbb receptek a múlt hónapban